#اقسام قلب
در كافى به سند خود از سعد از ابیجعفر علیهالسلام روايت كرده كه فرمود: قلب چهار قسم است، قلبى است كه در آن هم نفاق است و هم ايمان، و قلبى است به كلى منكوس و زير و رو شده، و قلبى است مطبوع و مهرشده، و قلبى است أزهر، پرسيدم قلب أزهر كدام است؟ فرمود قلبى است كه در آن نورى چون چراغ هست. و اما قلب مطبوع قلب منافق است، و قلب أزهر قلب مؤمن است، اگر خدا به او نعمتى دهد شكر مىگزارد، و اگر مبتلايش كند صبر مىكند. و اما قلب منكوس قلب مشرك است، آنگاه اين آيه را در معناى قلب منكوس تلاوت كرد: «أَ فَمَنْ يَمْشِي مُكِبًّا عَلى وَجْهِهِ أَهْدى أَمَّنْ يَمْشِي سَوِيًّا عَلى صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ،» و اما قلبى كه هم نفاق در آن هست و هم ايمان قلب مردمى است كه در طايف بودند، اگر أجل يكى از آنها در حال نفاق مىرسيد، هلاك شده بود، و اگر در حال ايمان مىمرد نجات مىيافت.
سؤال: منظور از طائف در این روایت شریف چیست؟
پاسخ: منظور از طائف شيطانى است كه بسيار به سراغ دل آدمى مىآيد، و پيرامون دل طواف مىكند، (کافی، ج2، ص423).
موضوعات: اخلاق, ابلیس
[جمعه 1396-09-24] [ 06:26:00 ب.ظ ]