آسمان علم


 
  این کجا و آن کجا! ...

 

این کجا و آن کجا!

 مردم ایران خیلی فوتبال دوست دارند. دیشب بعد از آن‌که ایران مراکش را برد، صدای فریاد و بوق و حتی تیراندازی از خیابان شنیده می‌شد. تلویزیون هم برای این بُرد سنگ تمام گذاشته بود. خیلی از مردم بازی را با هیجان دنبال می‌کردند.

 یاد جام جهانی 1998 افتادم، آن‌سال من دانشجو بودم، همان سالی که مردم ایران هیچ‌وقت فراموش نمی‎کنند. تب فوتبال خیلی شدید در میان دانشجوهای دختر و پسر بالا رفته بود. رادیوی بوفه‌ی دانشگاه روشن بود و با صدای بلند گزارش بازی را پخش می‌کرد. دانشجوها هیجان‌زده گوش می‌دادند و متناسب با چیزی‌که می‌شنیدند، واکنش نشان می‌دادند.

 یادم نیست آن‌روزها اوضاع سیاسی جهان، جنگ‌ها، قحطی‌ها، مذاکرات، نشست‌های دولتمردان و… چگونه بود. اما الان اوضاع خوب نیست. وقتی همه برای رفتن توپ در دروازه‌ی حریف هیجان‌زده بالا و پایین می‌پریم، وقتی همه درباره‌ی ورزشگاه رفتن خانم‌ها حرف می‌زنیم، وقتی تلویزیون آمار بازی‌های جام جهانی را برایمان می‌گویند، دو کشور اثرگذار اسلامی در منطقه‌ی خاورمیانه، بمب‌هایشان را روی مردم یمن می‌ریزند، مردم یمن هم هیجان‎زده واکنش نشان می‌دهند، اما این کجا و آن کجا!

 کودک یمنی ترسیده، دنبال مادرش می‌گردد و گریه می‌کاند، او اصلا نمی‌داند توپ چیست تا بداند فوتبال چیست. او تب دارد، تب ازدست دادن مادر، تب گم‌شدن پدر، تب خانه‌خراب شدن، تب او با تب فوتبال فرق دارد. او شادی را فراموش کرده، نمی‌داند چگونه باید بخندد، بزرگترهای کشورهای اسلامی کنار اسرائیل و آمریکا نشسته‌اند و تصمیم گرفته‌اند اورا بزنند، ظاهرا از صدای گریه‌ و نگاه مضطربش خوششان می‌آید. ما هم می‌نشینیم و برای بالارفتن تبمان دعا می‌کنیم.

 چقدر شادی‌هایمان در برابر غم دختر یمنی کوچک است، کاش کمی بزرگ‌تر شویم!

موضوعات: بدون موضوع
[یکشنبه 1397-03-27] [ 09:55:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  تفسیر آیه 199 سوره اعراف ...

#تفسیر آیه‌ی199 سوره‌ی اعراف
#قسمت_اول
«خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلینَ»
این آیه خطاب به پیامبر صلی‎الله‎علیه‎وآله است که خداوند در آن سه دستور اخلاقی را در مواجهه با مردم بیان می‎کند. از آن‎جایی‎که این دستورات در برخورد با مردم است، پس در حیطه‌ی اخلاق اجتماعی قرار می‎گیرد. البته باید ابتدا این فضایل در فرد نهادینه بشود که بعد در رفتار اجتماعی ظهور کند.
امام صادق علیه‌السلام درباره‌ی این آیه می‌فرماید «أمر اللّه نبیّه بمکارم الأخلاق و لیس فی القرآن آیة أجمع لمکارم الأخلاق منها» (تفسیر جوامع الجامع، ج1، ص491)؛ خداوند پیامبرش را به خوبی‌های اخلاق مأمور کرد و در قرآن آیه ‏اى جامع‌تر از این آیه در مورد مکارم اخلاق نیست.) این روایت ناظر به این مطلب است که در این آیه اصول اخلاقی مطابق با اصول قوای انسانی که عقل، غضب و شهوت است در سه قسمت بخشیدن دیگران، آمر به نیکی و اعراض از جاهلین خلاصه می‌شود که در پست‌های بعدی ان‌شاءالله این سه مبحث تبیین می‌گردد.

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1396-09-15] [ 02:28:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  کرامت ذاتی انسان در قرآن ...

#کرامت_ذاتی_انسان در قرآن
یکی از ویژگی‎های منحصربه‎فرد انسان این است که خداوند اورا از نوعی کرامت و شرافت ذاتی برخوردار نموده و در قرآن چنین تعریف کرده است: «وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنی‌آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّیِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى‏ کَثیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضیلاً» شاهد مثال در این آیه، دو کلمه‎ی کرّمنا و فضّلناست. پیش از این آیه، خداوند با یادآوری کمک و یاری خویش به انسان اورا مورد عتاب قرار می‎دهد و نعماتش را به رخ او می‎کشد. آیه‎ی مورد بحث با عتابی شدیدتر در کنار نعمت حمل و نقل و رزق و روزی پاک و طاهر، انسان را به دو صفت کرامت و برتری بر همه‎ی مخلوقات مزین می‎کند.
کرامت با تفضیل تفاوت دارد، در کرامت، خود شخص مطرح است و بزرگی و شرافت از آنِ خود شخص است و دیگران در این برتری قیاس نمی‎شوند. اما در تفضیل، شخص نعمتی دارد که دیگران آن نعمت را ندارند، او نسبت به دیگران از نوعی شرافت و برتری برخوردار است. کرامت انسان، با توجه به این آیه، ذاتی است، یعنی خداوند اورا نسبت به همه‎ی مخلوقاتش برتری داده است. مطابق این آیه‎ی شریفه و پیرو آیات پیش، انسان از دو نعمت حمل و نقل و روزی پاک و طاهر برخوردار است و خداوند با این دو روزی، اورا از دیگر .موجودات متمایز کرده است.
مقصود از تکریم در این آیه، اختصاص دادن انسان به عنایت و شرافت‌دادن به خصوصیتی است که در دیگران نباشد. تکریم معنایی است نفسی و در آن کاری به غیر نیست بلکه تنها شخص مورد تکریم است که دارای شرافتی و کرامتی می‌شود.
کرامت که از ریشه‌ی کرم به معنای شرافت ، عزت و سخاوت است، یکی از بزرگ‌ترین تفضلات خداوند به انسان است این کلمه هم درباره‌ی خدا و هم درباره‎ی انسان به‎کار می‌رود. کرم، اگر وصف خداوند باشد، منظور از آن احسان و نعمت آشکار خداست و اگر وصف انسان باشد، نام اخلاق و افعال پسندیده‌ی اوست که از او ظاهر می‌گردد.
کرامت در عالم خلقت یا ملکوتی و مربوط به عالم فرشتگان است و یا طبیعی است که به عالم نبات و حیوان مربوط می‌شود و یا ترکیبی از این دو می‎باشد. کرامت انسان از تلفیق طبیعت و فراطبیعت حاصل آمده که هم کرامت ملکوتی و هم کرامت طبیعی را شامل می‌شود.
بخش از این کرامت، ذاتی است یعنی خداوند انسان را به‌گونه‎ای آفریده که در مقایسه با برخی موجودات دیگر به‌لحاظ ساختمان وجودی، امکانات و مزایای بیشتری دارد. درواقع، ساختار امکاناتش بهتر شکل گرفته و بنابراین از دارایی و غنای بیشتری برخوردار است. این نوع از امکانات، محصول عنایت ویژه‌ی خداوند به همه‌ی انسان‌هاست و ااز اختیار او سرچشمه نمی‌گیرد. بنابراین محل فخرفروشی انسان به دیگر انسان‎ها نیست. این بیان در کلام حضرت حق نیز هویداست که می‌فرماید: «لقد خلقنا الانسان فی أحسن تقویم» و «ثم أنشأناه خلقاً آخر فتبارک الله احسن الخالقین» این دسته از آیات به کرامت تکوینی و ذاتی انسان دلالت دارد.
#کرامت_ذاتی
#انسان

موضوعات: بدون موضوع
 [ 02:15:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت